IT-vejledninger i UCSJWeb- og videokonference Adobe ConnectAdobe Connect - hvad gør jeg når lyden driller

Adobe Connect - hvad gør jeg når lyden driller

Adobe Connect er et rigtig godt og effektivt værktøj til at afholde videokonference med andre personer - vel at mærke såfremt teknikken ikke driller.

En tilbagevendende udfordring med Adobe Connect er at få lyden til at virke.

Det kan være svært at gennemskue hvem, der har problemet med lyden. Er det min mikrofon, der ikke virker, eller er det modtageren, der ikke kan få lyden ud af højtaleren? 

Denne lydudfordring resulterer ofte i, at deltagerne i konferencen arbejder febrilsk med at få lyd ud (mikrofon) og lyd ind (højtaler/headset) til at virke. 

Vi vil her komme med en anbefalet enkel metode til at indgrænse fejlen. Metoden går ganske enkelt ud på at logge sig ind i Adobe Connect rummet to gange fra dem samme PC . Derved vil man kunne høre det samme som de andre deltagere hører - dvs. hvis lyd ud fungerer fra din side, vil du kunne høre en hyletone eller et ekko af din stemme, når du snakker. Hvis ikke du oplever lydgener, når du snakker, er det fordi din lyd ud ikke fungerer.

---

  1. Vi anbefaler generelt, at man anvender internetbrowseren Google Chrome til Adobe Connect, idet denne browser er særlig velegnet til at håndtere Flash, der er den softwareteknik, der anvendes i Adobe Connect.

  2. Når du  allerede har Adobe Connect åben i din Google Chrome browser, anbefaler vi, at du åbner et inkognitovindue i Google Chrome (dvs. et browservindue, der ikke inkluderer identificerbare informationer om dig).
    • Start med at kopiere URL-adressen for Adobe Connect rummet.
    • Tryk derefter Ctrl Shift N nede samtidig - dette er en tastaturgenvej til inkognitovinduet i Google Chrome. 
  3. Indsæt den kopierede URL adressen fra det første Google Chrome vindue i URL feltet i det nye inkognitovinduet, og du kan nu logge dig ind igen.

  4. Derved opnår du, at du er logget ind i Adobe Connect to gange fra den samme PC.

  5. Nu kan du opleve det, som de andre oplever, når du snakker - dvs. du vil kunne høre den lyd og det videobillede, som du sender afsted. Idet lyd og billede først skal ud på internettet og derefter tilbage til dig, vil du opleve en svag forsinkelse i lyden. Denne forsinkelse vil resultere i et ekko eller et mikrofon feed (den irriterende lyd, når lyd går i loop ml. mikrofon og højtaler), såfremt du er i stand til at sende lyd afsted.
     
  6. Hvis IKKE du oplever lydgener, er det fordi din lyd ikke er sat korrekt op.

  7. Følg denne vejledning for at få styr på din "lyd ud".